Hallå där, People & Culture-teamet!
En trio som har koll på allt från gemensamma träningspass till anställningsavtal är Sofia French, Anna Söderlund och Emma Rask på vårt People & Culture-team. Häng med!
Så, hur är det att arbeta på Klaravik?
– Först och främst tycker vi alla tre att det är väldigt roligt att arbeta på Klaravik! På Klaravik arbetar vi i en miljö som ständigt förändras, vi brinner för våra kunder och våra medarbetare är engagerade. Att vara en del av Klaraviks tillväxtresa är fantastiskt! Att vara en del av ett företag med en cirkulär affär är både inspirerande och givande. Vi är stolta över vår företagskultur och ser fram emot en spännande framtid!
Vilka är Klaravik, skulle ni säga?
– För oss är Klaravik ett företag som strävar efter att erbjuda våra kunder en trygg och positiv kundupplevelse. Klaravik väljer alltid laget före jaget och samtidigt värnar om varje enskild medarbetare. Att hållbarhet har en central roll i allt vi gör har inte undgått någon och något vi är väldigt stolta över.
Vi ägs av ett koncernbolag som heter TBAuctions från Nederländerna som inkluderar sina bolag och låter oss alla få möjligheten till att vara med att påverka. Det gör att vi är i en unik situation där vi kan utvecklas tillsammans.
Vilka ser ni som Klaraviks styrkor?
– Våra styrkor ligger i vår cirkulära affär och våra engagerade medarbetare. Vi är stolta över att vara jämställda, 50/50 kvinnor och män, och att vi vågar satsa på unga talanger. Vi har korta beslutsvägar, vilket gör oss snabba och flexibla. Genom gott samarbete med de andra företagen inom koncernen kan vi fortsätta att vara en ledande aktör i vår bransch.
Vad innebär TBAuctions för Klaravik?
– Från oktober 2022 är vi en del av den Holländska koncernen TBAuctions, vilket ger oss möjlighet att utvecklas tillsammans med dem internationellt. Vi utbyter erfarenheter och kompetens för att nå våra gemensamma mål. Vi arbetar över landsgränser och tar vara på varandras styrkor inom de olika varumärkena.
Vilka tjänster erbjuder Klaravik och var finns företaget, rent geografiskt?
– Vi har tre kontor i Inre Hamn, Karlstad och ett i centrala Lund. Våra auktionsmäklare jobbar lokalt över hela landet och utgår från hemmet för att ge kunderna närhet och bästa möjliga service.
Vår affärsidé bygger på att vi säljer begagnade maskiner, verktyg och nyttofordon via nätauktion. Inom Klaravik har vi ett brett utbud av supportfunktioner för att tillgodose både säljares och köpares behov. Läs mer om våra team här.
Hur arbetar ni för att skapa glädje och engagemang bland era medarbetare?
– Vi värnar om trivsel och erbjuder trevliga arbetsmiljöer på våra kontor. Vi försöker alltid ha kul tillsammans och vi anordnar regelbundet gemensamma aktiviteter, allt från konferenser till friskvårdsaktiviteter och aw.
Vi tror också på att ökad förståelse för vår affär och våra värderingar är avgörande för att öka medarbetarnas stolthet som i sin tur leder till ökat engagemang.
Vilka fokusområden har People & Culture-teamet just nu?
– Vi fortsätter att sträva efter att vara en attraktiv arbetsplats där alla trivs. Ett av våra fokusområden är att bevara och utveckla vår fina Klaraviksanda, som vi är väldigt stolta över. Vi värdesätter varje individ och uppmuntrar öppenhet och samarbete utan prestige. Vårt mål är att våra medarbetarna känner sig välkomna och uppskattade, vilket också skapar en positiv arbetsmiljö där alla kan vara med och bidra.
Framåt fokuserar vi också på spännande projekt både nationellt och internationellt.
Avslutningsvis, är det något mer ni vill nämna?
– Det finns massvis att berätta mer om, Klaravik är en otroligt spännande arbetsplats och det händer alltid något nytt. Men om vi ska nämna något?
Att få vara med och rekrytera till nya marknader är väldigt spännande och där vi får möjligheten att sprida vår affärsidé och kultur!
Och förutom affärsidén i sig?
– Ett initiativ relaterat till vårt sociala hållbarhetsarbete är Klaravik Plan, där vi vill gynna lokala idrottsföreningar i landet, och därmed lokala samhällen och människors vardag, hälsa och gemenskap i hela Sverige.