
Ida Hansson – en ung tjej i en mansdominerad bransch
Från skolbänken på gymnasiet till Nordic Lead Gen Manager på Klaravik. Ida Hanssons karriär är minst sagt en imponerande sådan och ett tydligt bevis på hur nyfikenhet och ett rejält driv kan ta dig uppåt på karriärstrappan.
Hjullastare. Traktorer. Lastbilar. Kanske inget man förknippar med en 25-årig tjej, men Klaravik har ända sedan starten 2012 utmanat den stereotypa bilden av branschen – både när det gäller den externa kommunikation och människorna bakom maskineriet. Kanske är det också därför Ida Hansson började. Och stannade.
”Jag var bara barnet när jag började”
Ett tips från pappa Martin. Där tar Idas relation till Klaravik avstamp. Och tänk vad ett litet tips kan göra.
– Pappa var säljande kund på Klaravik och tyckte att det verkade vara en bra och rolig arbetsplats. Där hade han ju faktiskt helt rätt, säger Ida.
Tipset ledde till en ansökan, en intervju och slutligen en timanställning på marknadsavdelningen – en avdelning hon är kvar på än idag.
– Jag var bara barnet, 19 år, när jag började. Idag är jag 25. Till en början ansvarade jag för annonsering av objekt på Blocket och utomlands, men någonstans längs vägen fick jag ett större ansvar för den lokala marknadsföringen av våra auktionsmäklare. Jag insåg snabbt att det fanns mycket att utforska där.
Att våga testa – ett vinnande koncept
Sagt och gjort. Att utforska nya tillvägagångssätt, tankar och idéer blev ett vinnande koncept – något som har bidragit till att hon har fått chansen att ta sig an nya utmaningar och roller på marknadsavdelningen.
– Jag har alltid varit väldigt nyfiken och försökte visa framfötterna direkt från start. Även om jag inte hade någon erfarenhet av marknadsföring när jag började, har jag alltid varit öppen för att testa och lära mig nya saker.
-
Klaravik har på många sätt varit min utbildning och jag hade inte kunnat tänka mig en bättre skola.
Ida Hansson
Nordic Lead Gen Manager
TBAuctions öppnade upp nya möjligheter
När Klaravik blev uppköpta av holländska TBAuctions 2022 inleddes ett samarbete mellan de nordiska varumärkena inom koncernen, vilket inte bara har öppnat upp ett hav av möjligheter för Klaravik, utan även för Ida personligen.
– Jag blev snabbt involverad i större projekt, viktiga beslut och nya satsningar.
Som ett resultat av det nordiska samarbetet formades ett helt nytt team, ”Lead Generation”, med målet att attrahera nya säljande kunder. Vem som fick ansvaret att leda teamet? Ida Hansson. Det var nog få som hade kunnat förutse det när hon började som 19-åring, helt utan någon eftergymnasial utbildning. Men Idas arbete med marknadsföringen av de svenska auktionsmäklarna hade inte gått obemärkt förbi – resultaten talade sitt tydliga språk. Hon var rätt person för uppdraget. Och här står vi – med en ung tjej som Nordic Lead Gen Manager.
Vad är framgångsreceptet – hur har du nått dit du är idag?
– Oj, svårt att säga exakt, men i början var jag en stor ”ja-sägare”. Det kvittade att jag inte visste hur jag skulle lösa något, jag sa ja och tog reda på det. Google är bra ibland, säger hon med glimten i ögat och fortsätter:
– Klaravik har på många sätt varit min utbildning och jag hade inte kunnat tänka mig en bättre skola.
En viktig fråga för Klaravik är jämställdhet och att vi är 50/50 kvinnor och män – vad ser du för styrkor i det?
– Framför allt är det viktigt med fler röster och olika infallsvinklar, men jag tror också att det bidrar till ett starkare driv hos medarbetarna. Jag kan bara utgå från mig själv, men som ung tjej har jag alltid känt att det inte finns några gränser för vad jag kan åstadkomma här.
Sist, men inte minst – vad är det bästa med att jobba på Klaravik?
– Du får alltid testa nya idéer, om du bara är nyfiken och vågar. Visst, ibland blir det kanske ingen jättesuccé, men vi lär oss alltid något och kan göra det bättre nästa gång. För mig, som började här som ung, har det varit väldigt lärorikt, säger Ida innan hon snabbt skiftar fokus.
– Jag måste nämna alla fantastiska kollegor också. Det kanske låter lite klyschigt, men det är något speciellt med gemenskapen på Klaravik. När du kliver in på kontoret möts du av ett leende, folk sitter inte och stirrar in i skärmen.
Var Ida befinner sig om fem år? Om tio? Om 20? Det återstår att se. Men gissningsvis lär hon fortsatt göra det hon gör bäst – testa, utvecklas och driva saker framåt.