Här är teamet som ser till att säkerställa en trygg och effektiv ekonomihantering för kunderna på Klaravik.
Ekonomiteamet ansvarar och hanterar den dagliga ekonomiska rapporteringen av alla våra auktioner. På klaravik.se har vi ett stort antal auktioner varje dag, vilket gör att teamet tar hand om väldigt många transaktioner dagligen.
Det är viktigt för oss att bedriva ett systematiskt och effektivt arbete, för att allt ska flyta på bra för alla inblandade parter och för att vara en trygg part där Klaravik är att lita på. Arbetsuppgifter i teamet är också kundreskontra, avräkning mot säljande kund, intern redovisning, bokföring, budgetarbete, moms och exporthantering
Klaraviks ekonomiteam tillhör huvudkontoret i Karlstad.
Träffa medarbetare
Han brinner för att göra finansiell information till lättläst svenska och att följa upp, rapportera och analysera det ekonomiska läget. Efter åren utomlands och i större städer har Anton hittat hem till Värmland. Nu ser han till att vi alltid har koll på hur det går: varje månad, varje vecka - varje dag.
Så Anton, vad gör du om dagarna?
– Jag jobbar mycket med ekonomisk uppföljning, rapportering och analys, både gentemot koncernen (TBAuctions) och inom Klaravik. Eftersom vår ”butik” ändras varje dag, med ständigt nya objekt och inflöde, analyserar jag dagligen, veckovis och månadsvis hur intäkter och resultat ser ut. Jag hjälper också till med uppföljning kopplat till utvecklingsprojekt. Så att vi hela tiden kan göra bättre för våra kunder, helt enkelt.
Vad är det bästa med jobbet?
– Först och främst atmosfären både i företaget och i teamet. Det är väldigt tillåtande. Det finns alltid någon som man kan fråga om hjälp och det känns på riktigt okej att misslyckas. I min roll gillar jag också skarpt att göra svårförstådd finansiell information begriplig. Sedan är det internationella samarbetet spännande och kul, det står liksom aldrig still här.
Beskriv din roll på Klaravik?
– Jag jobbar med budget, prognos, analys och rapportering av samtliga våra koncernbolag (Danmark och Finland utöver Sverige). Jag stöttar också vår systerverksamhet i Danmark med ekonomirelaterade frågor och bokslut.
Hur skulle du beskriva Klaravik och vår arbetskultur?
– En stor anledning till att jag har trivts och trivs så bra på Klaravik är för att vi alltid jobbar tillsammans som ett team, både inom ekonomiteamet men också i hela företaget. Ledningen har tillsammans med oss alla på Klaravik byggt upp en kultur som är oerhört viktig för att klara av och fortsätta vår tillväxtresa som vi gjort och gör. Kulturen tycker jag består av att alla är med och bidrar, att vi har en prestigelöshet och en gemenskap där vi peppar varandra och har roligt tillsammans. Snälla team är framgångsrika team!
Hur ser en vanlig dag ut för dig?
– En vanlig dag består av mycket kundkontakt via mejl och även en del telefonsamtal med utländska köpare som behöver hjälp med sin exporthantering. Jag hanterar deras exportbevis för att sedan återbetala momsen där de har betalat fakturan och exporten bevisats. Jag hjälper också till med och bevakar vår process för att våra säljande kunder ska få utbetalt som de ska.
Vad tycker du är Klaraviks styrka?
– Jag tycker det bästa med Klaravik är den gemenskap och kultur som finns på företaget. Alla kollegor är trevliga och man kan fråga vem som helst om hjälp vilket gör det lättare att lösa de kluriga frågorna och även ha väldigt kul på vägen.