Han lämnade livet som frukt- och grönsaksgrossist men övergav inte den gröna profilen. Och det råder ingen tvekan om att Ludvig, auktionsmäklare i Norrbotten, hittade rätt i mars 2023. Sedan dess har det återbrukats mängder av begagnde maskiner, verktyg och fordon på klaravik.se som ett resultat av hans arbete.
– Det har varit superkul! Jag har alltid gillat motorer och maskiner. Inget ont om frukt och grönt, men jag kanske brinner inte för det på det viset, säger Ludvig med ett skratt och fortsätter:
– Det ska dock sägas: jag hade aldrig ätit så mycket grönsaker om jag inte hade jobbat inom den branschen. Så det är ju positivt tänker jag, säger Ludvig, apropå hans tidigare yrkesliv inom familjeföretaget med frukt och grönt som nisch.

Man ska ha...förlåt, sälja husvagn och husbilar. Även om maskiner utgör det mesta vi säljer kommer det då och då in andra säsongstunga grejer.
Värderar friheten högt
Hans nuvarande jobb – och liv – som auktionsmäklare skiljer sig en del mot det förra.
– Att kunna styra mer över min tid är fantastiskt. I mitt tidigare jobb var det väldigt strikt och förutsägbart, här finns en större flexibilitet och anpassning till kundernas tider – och varje vecka och enskild dag är mer oförutsägbar på ett positivt sätt. Just friheten värderar jag väldigt högt, säger han och fortsätter:
– Sedan är det jättekul med allt roligt folk jag får möjlighet att träffa och att få se platser och ställen som jag aldrig hade kommit till annars, säger Ludvig, som utgår från Boden men som också har Älvsbyn, Luleå och Kalix i sitt distrikt.

Genialiskt att sälja en generator på Klaravik. Såklart!
Efter några år i gemet har han också, likt Klaravik som helhet, sett till att fler och fler saker kommit ut på auktion.
– Det blir bara mer och mer. Det har ju underlättat väldigt mycket att Klaravik är så pass känt. De flesta känner till oss och har en positiv grundinställning, säger han och avslutar:
– Sedan är ju alla i företaget jäkligt bra att ha och göra med. Alla är hjälpsamma och trevliga. De gånger det uppstår problem finns det alltid och stöttning att få. Det är en go’ känsla och trygghet.

Tillbaka på hemmakontoret och småfix inför morgondagen.