
Hallå där, HR-teamet!
Hur är det att jobba på Klaravik? Den frågan kan inte landa mer rätt än hos Andrea Elfman och Sofia French, som är Klaraviks HR-duo.
– Vi, Andrea och Sofia, utgör idag Klaraviks HR-team. Jag, Andrea, har jobbat som HR-chef sedan december 2021.
Aha. Om vi börjar där då, varför valde du att börja på Klaravik, Andrea?
– Det var nog lite av kärlek vid första ögonkastet, haha. Känslan av att komma in på kontoret gav en wow-känsla. Alla tittade upp, det var välkomnande blickar och en inbjudande känsla, helt enkelt. Det fick mig att bestämma mig för att ”här vill jag stanna”.
Sofia, när och varför började du på Klaravik?
– Jag började som kundservicemedarbetare 2016 och blev inspirerad av Christian och Christians (Klaraviks grundare) visioner och framtidsplaner. Snabbt därefter fick jag möjligheten att arbeta som chef på avdelningen för kundtjänst, vilket kändes riktigt kul och jag lärde mig mycket med mitt fantastiska team. Därefter har jag de tre senaste åren utvecklat och byggt upp HR-avdelningen på Klaravik, där jag nu är HR-specialist.
Vilka är Klaravik, skulle ni säga?
– Den korta beskrivningen är att vi är en säljdriven organisation med en, vad vi skulle säga, unik tjänst. Där det digitala och vår lokala närhet till våra kunder är A och O. Vårt driv är att vara föregångare och ett föredöme inom vår bransch, där våra auktioner på klaravik.se är navet i allt vi gör, och genom geografisk närhet kan vi bygga relationer med våra kunder runt om i hela Sverige.
Och vilka tjänster finns inom Klaravik, och var?
– Rent personellt består företaget av lokala auktionsmäklare runt om i hela Sverige och kontor i Karlstad och Lund där vi samlat alla stödfunktioner för våra kunder och medarbetare. I dagsläget är vi ett gäng på en bra bit över 150 personer i åldrarna 20-65 år. Att sträva för en jämn könsfördelning säger nog de flesta arbetsgivare, gissar jag. Men vi är stolta att säga att vi faktiskt HAR en jämn könsfördelning, vilket vi ser som en nyckel i vår framgång.
Läs mer om våra olika avdelningar här.
Vad gör ni för att medarbetare ska bli lite extra glada över att jobba på Klaravik?
– Köper godis? Nejdå, sockermutor är nog inte svaret (även om det också blir en hel del födelsedagsfikor, ska sägas). Men skämt åsido; vi vill ge möjligheten till våra medarbetare att påverka, driva och utveckla sig själva och organisationen.

Vi tycker om att umgås, åker på konferenser, utlandsresor och träffas på en AW då och då. Vi anordnar gemensamma träningsaktiviteter och har ett rejält friskvårdsbidrag. Vi har en sjukförsäkring och pensionsavsättning för alla medarbetare och även tillgång till privat sjukvård. Vi har alla 30 dagar semester, främjar föräldraskap och ser positivt på att hjälpa till att skapa balans mellan fritid och arbete.
Hur jobbar Klaraviks medarbetare?
– Auktionsmäklare utgår från sitt distrikt, är remote och bygger upp sin dag med eget ansvar och genomför besök till säljande kunder. På våra kontor tror vi på att vara på plats och arbeta tillsammans. Detta ser vi skapar gemenskap, ökar kreativitet och leder till erfarenhetsutbyte. Våra grundare har därför valt att lägga stort fokus på fina lokaler med modern touch, öppna och sociala ytor med en bra geografisk placering i centrala lägen.
Vilka fokusområden har HR-avdelningen just nu?
– I och med att vi befinner oss i en expansiv fas lägger vi mycket tid på rekrytering och att attrahera ny personal. Men lika viktigt för oss är att våra befintliga medarbetare trivs och mår bra. Vi lägger därför mycket tid på vårt arbetsmiljöarbete, att behålla vår företagskultur, stötta chefer i stora och små frågor och givetvis se till att vi följer arbetsrätten.
Avslutningsvis, är det något mer ni vill lyfta?
– Det finns massvis att berätta mer om, Klaravik är en otroligt spännande arbetsplats och det händer alltid, alltid något nytt. Men om vi ska nämna något? Då är ett område som vi lagt och lägger mycket tid på just nu, vårt hållbarhetsarbete. Klaravik jobbar med ett hållbart tankesätt, redan så som affären är uppbyggd, där vi ser till att underlätta det cirkulära genom att sälja begagnade maskiner, verktyg och fordon på klaravik.se. Kort sagt; Vi får saker att gå, istället för att stå, och är ett naturligt val istället för att konsumera nytt.
Och förutom affärsidén i sig?
– Vi är också väldigt stolta över att varje år donera pengar till idéburna och biståndsorganisationer vi tror på. Nu senast till Fritidsbanken som lånar ut begagnad fritidsutrustning samt till organisationen Hand in Hand, som arbetar med entreprenörskap i utvecklingsländer för att effektivt, långsiktigt och hållbart sätt bekämpa fattigdom. Vårt senaste initiativ relaterat till vårt sociala hållbarhetsarbete är Klaravik Plan, där vi vill gynna lokala idrottsföreningar i landet, och därmed lokala samhällen och människors vardag, hälsa och gemenskap i hela Sverige. Innan året är slut har vi som mål att sponsra 100 idrottsföreningar, inom Klaravik Plan-satsningen.
Okej, säg att jag är nyfiken på att veta mer, hur kommer jag i kontakt med någon av er?
– Mejla oss mer än gärna! Vi nås på hr@klaravik.se.